עניינם של תהליכי הדרכה במערכות ובארגונים הוא בשיפור איכות העבודה המתרחשת בארגון ובטיוב מקצועי של העובדים בו. בדומה לכך תהליכי ההדרכה במערכות חינוך מתמקדים בשכלול של מכלול התהליכים החינוכיים, האקדמיים והחברתיים. את מיומנויות ההדרכה מְפתחים בהתבסס על תהליכי הוראה ולמידה מקובלים ומוכָּרים.
החוג עוסק בהתמחות ובהעמקה בתהליכים ובמיומנויות שבליבת התהליך החינוכי: למידה, הוראה והדרכה מכל סוג כבסיס להתפתחות מקצועית ואישית. ההתמקדות היא בהבנת הדינמיקה המורכבת של הדרכה ובפיתוחם המקצועי של הלומדים בחוג כמדריכים במִגוון של נושאים ותהליכים. על מנת לממש את החזון הזה תוכנית החוג מפגישה את הלומדים עם גופי ידע נרחבים ומנסה לפתח אצלם מיומנויות וכישורי הדרכה מגוונים רבים.
החשיפה למערך הלימודים שבחוג מהווה פלטפורמה מרכזית בהכשרת הלומדים לקראת תפקידם כמדריכים במערכת החינוך ומחוצה לה. אפשרויות ההעסקה בתחום ההדרכה הן נרחבות: הדרכת מורים חדשים, הדרכת מורים מאמנים ומורים חונכים, הדרכת מורים בתחום התקשוב, הדרכת הורים, הדרכת בעלי תפקידים במסגרת הקדם-יסודית וכן הלאה. נוסף על כך אפשר להשתלב במהלך הלימודים בחוג בקורס למורים חונכים (לשם כך נדרשות כ-30 שעות לימוד נוספות).
למי התוכנית מיועדת?
התוכניות מיועדת לעוסקים בהדרכה באשר היא, בפיתוח הדרכה או בהוראה. כן, למעונינים לעסוק באימון אישי (קאוצי'נג), בהדרכה חינוכית טיפולית וכמובן מיועדת למורים ולאחרים העוסקים בחינוך (החל בחינוך ילדים בגיל הרך וכלה בחינוך מבוגרים).
אופי הלימודים – יום הלמידה ודרך הלמידה
הלימודים מתקיימים בימי שני במשך שנתיים (ארבעה סמסטרים). ביום זה ייערכו במכללה שיעורים, סדנאות וסמינריונים. כמו כן יתקיימו כמה קורסים מקוונים בלמידה מרחוק, והדבר יאפשר לסטודנטים להכין בזמנם הפנוי את המטלות בקורסים אלה.
תקשורת בין-אישית: היבטים עיוניים והתנסות – הקורס נועד לספק לסטודנטים הזדמנות להתנסות בתקשורת בין-אישית (התנסות זו מלווה בתהליכים רפלקטיביים אישים וקבוצתיים), כמו גם להעמיק את הידע התאורטי שלהם בכמה מודלים אנליטיים של תקשורת אשר מתמקדת בהבנת קונפליקטים בין-אישיים, בהתמודדות עם התנגדויות וכשלים ובקידום תהליכי שינוי.
יחסי מדריך-מודרך וסדנה תומכת פרקטיקום – הקורס נועד בין השאר להקנות ללומדים כלים לפיתוחם כמדריכים מקצועיים, וזאת תוך כדי בירור ובדיקה של תפיסת תפקידם במערך היחסים מדריך-מודרך בהקשר ההתנסותי של פעילותם; לפתח חשיבה רפלקטיבית תהליכית של כל אחד מהמשתתפים בקורס על עצמו כמדריך במערך היחסים ובסיטואציות הדרכתיות שהוא ייחשף אליהן במהלך ההתנסות; לְקַשר בין תובנות אישיות הצומחות מתוך ההתנסות לבין מושגים מובילים בעבודת ההדרכה; ולתת מענה אישי לכל אחד מהמשתתפים תוך כדי חיבורו להקשר ההתנסותי הייחודי שהוא ייחשף אליו.
מודלים ואסטרטגיות בהדרכה – הקורס נועד להגביר את מודעוּת הלומדים למכלול הנושאים והרעיונות שעניינם תהליכי הדרכה והנחיה, כמו גם לפתח גישה ביקורתית ויכולת שלהם להעריך מודלים של הדרכה ולהשוות ביניהם. במהלך הקורס הם יכירו תפיסות, גישות ואסטרטגיות בתחום ההדרכה וייחשפו למודלים תאורטיים ויישומיים של הדרכה בארגונים בכלל ובמערכת החינוך בפרט.
להיות מדריך: מעגלי חונכוּת והדרכה (סמינריון מתפתח) – תהליכי הדרכה מהווים חלק בלתי-נפרד מהפעילות בארגונים, בחברות ובמערכות. מסגרות ההדרכה הן ערוץ מוּכר ומקובל להתפתחותם של כלל העובדים במערכת ולשיפור יכולתם המקצועית. המחקר בתחום מתמקד בין השאר בתפיסת תפקידו של המדריך, בדרכים שמודרכים נוקטים, בסביבות ההדרכה, במאפייני ההדרכה ובתוצריה.
מהוראה להנחיה: תהליכים בהדרכת קבוצות – לעיתים מורים וגננות נדרשים במסגרת תפקידם להנחות קבוצות של אנשי הוראה, תלמידים והורים. בהנחיית קבוצות יש שימוש במיומנויות השונות ממיומנויות ההוראה. המשתתפים בקורס ייחשפו לפן התאורטי של הרכיבים הנכללים בתהליכי ההנחיה הקבוצתית. נוסף על כך תודגש החשיבות של יצירת האווירה וביצוע הפעולות הנדרשות ללמידה קבוצתית מיטבית.
מטרת הפרקטיקום היא להקנות כלים לפיתוח המדריך (או מפתח ההדרכה) כאיש מקצוע, תוך בירור תפיסת התפקיד במערך יחסי מדריך-מודרך בהקשר ההתנסות של כל אחד מהמשתתפים בקורס.
תכלית הפרקטיקום היא לשלב התבוננות והתנסות במציאות מקצועית, שעניינה הבנה והמשגה של מורכבות תפקיד המדריך ועבודת ההדרכה.
תכלית זו מושגת תוך קישור הלימודים התיאורטיים עם הסיטואציות ההדרכתיות הנחוות.
הפרקטיקום מתקיים בשנה ב' ויש להקצות לו לפחות שעתיים בשבוע, מעבר לשעות הלימודים במכללה ובהתאם להנחיות מרכז הפרקטיקום.
נתיב ייחודי המציע תואר שני בשילוב הכשרה ותעודת הסכמה כמאמן/ת. היקף הנתיב כ-48% מתוכנית הלימודים. תנאי הקבלה לנתיב זהים לאלו של התוכנית כפי שמפורטים בידיעון. פתיחת הנתיב תלויה במספר נרשמים.
בתום הלימודים יקבלו המסיימים בהצלחה:
תעודת המאמן ניתנת מטעם האקדמית גורדון.
למעונינים בהתמחות בתחומים ייחודיים כגון - הדרכת הורים, אימון ללקויי למידה ועוד - ניתן להמשיך בלימודים ביחידת הפיתוח המקצועי במכללה.
נתיב הדרכה ייעוצית טיפולית משלב לימודים בחוג לתואר שני עם לימודי תעודה המוכרים ע"י משרד העבודה. הקבלה לנתיב הינה בכפוף לתנאי הקבלה לתוכנית התואר השני הרגילה. פתיחת הנתיב תלויה במספר הנרשמים.
היקף הנתיב הוא כ-40% משעות הלימוד בתכנית התואר
למסיימים בהצלחה ינתנו: