לצאת לטיול בשדה עם לאה גולדברג? לרקוד טנגו עם דליה רביקוביץ? לשתות קפה עם אלתרמן? או לצאת לפיקניק עם עמוס עוז?
בחוג לספרות נציע לכן ולכם חווית למידה מעשירה וייחודית, שבמהלכן תהפכו למורות ולמורים לספרות בעלי רגישות והבנה ספרותיים, ויכולת לעורר אהבה בלב תלמידיכן/ם בעתיד.
מטרות הלימודים בחוג הן:
אנו מזמינים אתכם לרכוש תעודת הוראה בספרות בבית הספר היסודי והעל יסודי, תוך היכרות מעמיקה עם יצירות ספרותיות קנוניות ועכשוויות, הקניית עקרונות להבנה והעמקת חקירה ספרותית, וטיפוח רגישות למילה הכתובה בשילוב חשיבה מקורית.
למה ללמוד ספרות באקדמית גורדון?
כחלק מהלימודים בחוג, תיהנו מ-
- מפגשים עם יוצרות ויוצרים
- צפיה בהצגות תיאטרון
- קורסים מקוונים
- סדנת כתיבה יצירתית
- סיורים חוויתיים
צפו: סיור החוג לספרות בתל אביב
דוגמה ליום עיון בנושא "ספרות ילדים אחרת"
בעשור האחרון חל גידול במספר הילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי, פי 3.5 לערך, ובהתאם חלה עליה במספרם במערכת החינוך. נתונים משנה זו, 2024, מצביעים על כך שיש עלייה משמעותית במספר התלמידים המאובחנים על הרצף האוטיסטי. לפי נתוני משרד החינוך, מספר התלמידים בשנת 2024 המאובחנים כילדים על הרצף האוטיסטי עומד על 44,377. מתוכם 40.9% לומדים במוסדות לחינוך מיוחד, 32.5% תלמידים שזכאים לסל אישי ו- 26.6% לומדים בכיתות חנ"מ בבי"ס לחינוך רגיל. שיעור תלמידים עם אוטיזם מכלל תלמידי החינוך המיוחד בישראל עומד על 20.4%.
נתונים אלו מחייבים הכשרה מתאימה לצוות החינוכי הנפגש עם הילדים המאובחנים עם אוטיזם, לצד אוכלוסיות נוספות, רגילות ועם צרכים מיוחדים אחרים במסגרות החינוך השונות.
בשנת 2018 אושר בכנסת תיקון מספר 11 לחוק החינוך המיוחד, המהווה צעד משמעותי לקידום הכלה והשתלבות של תלמידים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך, לרבות תלמידים על הרצף האוטיסטי.
היישום המעשי של החוק מתבצע כחלק ממהלך רחב לקידום ערכי היסוד והשתתתם על כל תלמידי ישראל, לרבות תלמידי החינוך המיוחד.
בעקבות התיקון לחוק, תלמידים רבים יותר משתלבים במערכת החינוך "הרגילה" והמורים במסגרות האלה, נפגשים ביותר תלמידים עם אוטיזם.
במסגרות החינוך המיוחד, לומדים הילדים על הרצף האוטיסטי שאינם יכולים להשתלב במסגרות "הרגילות".
השתלבות מיטבית במסגרות החינוך דורשת כלים רבים להכרת מאפייני הרצף האוטיסטי, הבנת הצרכים הייחודיים להם ורכישת ידע ומיומנויות להוראת תלמידים אלו בדרך להצלחות וללמידה משמעותית להשתלבותם בחברה, בקהילה ובעתיד החברתי-תעסוקתי.
למכללות האקדמיות להכשרת מורים תפקיד משמעותי בהכשרת המורים למפגש עם אוכלוסייה ספציפית זו. אנחנו, באקדמית גורדון, בחוג לחינוך המיוחד, החלטנו ליצור תוכנית ייעודית ייחודית למען המורות והמורים לעתיד המבקשים להרחיב את הכשרתם בהוראת תלמידי "הקשת" (הרצף) המאתגרת הזו- נתיב הקשת האוטיסטית.
אתם, כמורי העתיד תזכו להכרה מעמיקה של אוכלוסיית הרצף האוטיסטי, להבנת האבחנה ומאפייני ההתנהגות, תחשפו ליכולות ולמאפיינים הקוגניטיביים והחברתיים, למאפייני הוויסות החושי, וגם לחרדה והנגזרות הנפשיות המאפיינות חלק מהם.
זאת וההתנסות במסגרות של כיתות תקשורתיות ובתי ספר לילדים עם אוטיזם תצמיח אתכם כמורים בעלי ידע נרחב, בעלי מסוגלות עצמית, כישורים ייחודיים ומיומנויות נרחבות ורבות בעבודתכם בחינוך המיוחד בכלל ובמפגש עם תלמידים על הרצף, בפרט.
הסטודנטים שיבחרו בנתיב זה, לא יבחרו חוג נוסף, מעבר לחוג לחינוך המיוחד, אלא ילמדו בחוג לחינוך המיוחד + נתיב הקשת האוטיסטית.
התעודה תהיה תעודה של מורה בחינוך המיוחד + תואר ראשון + תעודה פנימית מהמכללה- "נתיב הקשת האוטיסטית".
בנתיב יילמדו קורסים כמו:
הסטודנטים שיבחרו בנתיב הזה, יתנסו בהוראה, בשנתון ג' בלימודיהם, בכיתות תקשורתיות או בבתי ספר לחינוך מיוחד לילדים על הרצף.
החוג לחינוך מיוחד, מכונה בפינו גם: הבית והדרך – תחושת היחד, הנתינה, הגאווה והדרך, שאנחנו עושים יחד, עד לסיום התואר.
אנחנו מכנים את החוג גם: החוג לחיוך מיוחד: המטרה שלנו היא שתגיעו בבוקר עם חיוך ותסיימו את היום בתחושת סיפוק + חיוך☺.
האפשרויות שלכן.ם מגוונות:
מוקד לקויות שמיעה הוא "במקום" חוג נוסף. הוא מסלול הכולל קורסים תיאורטיים העוסקים באוכלוסיית כו"ח- כבדי שמיעה וחרשים, כולל סדנאות והתנסות בהוראה במסגרות לקויי שמיעה. תעודת ההוראה היא תעודה בחינוך המיוחד+ תעודה נילוות במוקד לקויות שמיעה.
ניתן לשלב לימודים באחד מתוך ארבעה אשכולות: לימודי מוגבלות בחינוך, הקשת האוטיסטית, מפתחי מיומנויות תקשורת ושפה או מפתחי תנועה וסנסומוטוריקה.
קורסים תיאורטיים: אוכלוסיות שונות צרכים, פסיכופתולוגיה, התפתחות תקינה של שפה ודיבור, ליקויי שפה ודיבור, מוח ולמידה, קורסי קריאה וכתיבה, קורסי חשבון.
קורסי דידקטיקה המכינים להתנסות בהוראה ומלווים אותה: יסודות בהוראה ובלמידה, סדנת הוראה בחינוך מיוחד והתנסות במסגרות חינוך מיוחד.
כלים טיפוליים: אמנות ככלי טיפולי, הקולנוע ככלי חינוכי-טיפולי, תיאטרון בובות ככלי חינוכי-טיפולי, ביבליותרפיה, ועוד (הכלים משתנים משנה לשנה).